.
.
LITTERATURE-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Η ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΜΉΔΕΙΑΣ
-χ.ν.κουβελης c.n.couvelis-
Μηδεια-χ.ν.κουβελης c.n.couvelis
Η ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΜΉΔΕΙΑΣ
-χ.ν.κουβελης c.n.couvelis
Κύριοι Δικαστές Κύριοι Ενορκοι,άρχισε την ομιλία του ο συνήγορος κατηγορίας,
Εδώ ενώπιον σας εχομεν μιαν στυγερήν εγκληματίαν,αμετανόητην η οποία
με άκρα ψυχρότητα διαπράττει τα εγκλήματα της,τον άτομον αυτό είναι
λίαν επικίνδυνον δια την ευνομούμενην κοινωνίαν μας και δια τον πολιτισμένον
κόσμο μας,δεν θα μεταχειρισθωμεν πολύπλοκα ρητορικά σχήματα δια να
κατειξωμεν το αξιόποινον και το αποτρόπαιον των πράξεών της
κατηγορουμένης,τα αντικειμενικά γεγονότα είναι οι αληθείς μαρτεις
αυτων,η κατηγουρουμενη,κατά νοσηρή επαναληπτικοτητα εις το παρελθόν
εδιέπραξεν φοβέρα εγκλήματα,
Πρώτον εις την πατρίδαν της Κολχίδα όπου εκατεσφαξεν τον μικρόν της
αδελφόν τον Αψυρτον και τεμαχιζοντας τον ερριπτεν τα μέλη του εις την
θάλασσαν ώστε να χρονοτριβησει δια την περισυλλογήν των μελών
του άτυχου υιού του ο πατήρ αυτού Βασιλεύς της Κολχίδος Αιητης κατά
την καταδίωξην της Αργως,και αυτής της Μήδειας και του εραστου αυτής
Ιάσονος
Δεύτερον ,ερχόμενοι εις την Ιωλκόν,θελωντας ο Ιάσων να εκδικηθεί τον Πελία
δια τον φόνον του πατρός του και του αδελφού,εζήτησεν από αυτήν αρωγην,
και εκείνη,αυτή εδώ η κατηγορούμενη,επροχώρησεν εις το εγκληματικόν της έργον,πειθωντας τις κόρες του Πελία,πως θα επαναφέρουν εις την νεότηταν
τον πατέρα τους,αν τον τεμαχίσουν και τον βράσουν
Τρίτον,μετά το έγκλημα της εκδίκησης καταδιωχθεντες εκατέφυγον εις την Κόρινθον,
ούτε εδώ Κύριοι Δικαστές Κύριοι Ένορκοι έπαυσεν να εγκληματει,
και μάλιστα τώρα επροέβειν εις τριπλούν έγκλημα,ανθρωποκτονίας και διπλης
παιδοκτονιας,
και τα τρία εγκλήματα είναι ψυχρως προμελετημενα,
αυτά τα οποία εκδικαζομεν εδω
εις την μεν ανθρωποκτονίαν άτυχες θύμα της ειναι η Γλαύκη,κόρη του βασιλέως
της Κορίνθου Κρέοντα,πεμπωντας εις αυτήν,,την ημέραν του γάμου της με τον
Ιάσοναν, δολιως ως δώρον γάμου δηλητηριασμένον πέπλον,τον οποίον όταν το εφόρεσεν η νύφη ετυλίχθηκεν αμέσως εις τις φλόγες και εκαηκεν ως δας
η στυγερος ανθρωποκτονος θα επικαλεσθεί λόγους εκδίκησης,πως ήθελεν
να εκδικηθεί τον εραστή της Ιάσοναν δια την απιστίαν του, αυτά εις μίαν πεπολιτισμενην σύγχρονον κοινωνίαν είναι αδιανόητα,η εκδίκησης και
η αυτοδικία ανήκουν εις τις πρωτογονες εποχές της ανθρωπότητας,και εις
τον βαρβαρον κόσμον της εις τον οποίον εγεννηθηκεν
και βέβαια οι ψυχιατροι θα γνωματευσουν επακριβώς επιστημονικώς πως η ανθρωποκτονος δεν είναι ανθρωποκτονος,αλλά το θύμα της φαλλοκρατουμενης
κοινωνίας,και πως δεν έιχεν ουδεμιαν επίγνωσην των πράξεών της,η απιστία του εραστή της την επλήγωσεν τόσο βαθεως ωστε εκατέληξεν μοιραιως εις την ψυχοπαθειαν,
και ο πραγματικός αυτουργός των εγκλημάτων πρέπει να αναζητηθεί άλλου,
αυτα θα τεκμαιρουν είναι και η πρόξενος αιτία των διπλής παιδοκτονιας,
των δύο αμοιρων παιδιων ,τέκνων αυτής και του Ιάσονος,,
Αγνοούν ότι το έγκλημα είναι έγκλημα,και τέτοιον είναι όποιος και να το
εκτελεσει,αποτρόπαιον και τιμωρητεον,η δε αφαιρεσις ζωής είναι το μέγιστον
κακον
Κύριοι Δικαστές Κύριοι Ένορκη,η κατηγορούμενη Μήδεια ουδολως είναι ψυχοπαθής,
μια δόλια είναι,συνειδητά δολοφόνος,ανθρωποκτονος και διπλως παιδοκτονος,
ενηργησεν απολύτως δια της ψυχρης λογικής,και δι'αυτο ζητούμεν την παραδειγματικήν τιμωρίαν της δια τα αποτρόπαια εγκλήματα της ανθρωποκτονίας και της διπλής παιδοκτονιας,συμφώνως των ισχυόντων
νόμων του Ποινικού Δικαίου του Κράτους μας,
επιπλέον να δικασθεί ως αλλοδαπός δολοφόνος εις την ημεδαπην,
και να συνυπολογισθεί το βαρύ ποινικόν της μητρώον,
και το αμετανοητον εγκληματικον της προσωπικότητας της
η Μήδεια,ακίνητη,βουβή, δεν ακουγε τον συνήγορο κατηγορίας ούτε τον
διορισμένον αυτοκλητα από το δικαστήριο συνήγορο υπεράσπισης,ούτε
τους μάρτυρες που κατέθεσαν υπέρ η' κατά,ούτε σηκώθηκε να απολογηθεί
όταν την κάλεσαν,
όλη την ώρα έβλεπε πως μετά τα παιδιά της ήταν σε μια παιδική χαρά,
εκείνη έκαναν κούνια κι εκείνη τα κουνούσε,ο Ιάσονας βιντεογραφουσε,
έπειτα έκαναν τραμπάλα και τσουλιθρα,
η Μήδεια ούτε άκουσε την απόφαση του δικαστηρίου
την έκλεισαν σε άσυλο,σε απομόνωση,
ζήτησε δύο κούκλες
τις κρατούσε αγκαλιά όλη την ώρα,
την είδαν και να τις βυζαινει,
πριν κοιμηθεί τις έβαζε στο κρεβάτι της,μια αριστερά και μια δεξιά,στο πλάι
της και έτσι κοιμόνταν,
γενικά ήταν ήσυχη σε όλη τη χρονική διαρκεια τον εγκλεισμό της
όταν αργότερα πήρε εξιτήριο από το άσυλο πήγε στην Αθήνα,εκεί παντρεύτηκε
τον βασιλιά Αιγεα,τον πατέρα του Θησέα,και εκανε ένα γιο μαζί του τον Μηδο,
η Μήδεια βρίσκεται στο θέατρο,παρακολουθώντας την Μήδεια του Ευριπίδη,
όπου ακούει και βλέπει τους υποκριτές:
ΙΑΣΟΝ. κι η ίδια βασανίζεσαι και πρόξενος κακών εισαι
ΜΗΔΕΙΑ. καλά το ξέρεις,αλλά πάψε να γελας
ΙΑ.παιδια μου,πόσο ασπλαχνη μάνα ειχατε
ΜΗ.παιδια μου,απ'την απιστία του πατέρα χαθηκατε
ΙΑ.απ'το δικό μου δεν χάθηκαν χέρι 1365
ΜΗ.αλλα απ'τους ξεδιάντροπους γάμους σου
ΙΑ. και για το κρεβάτι έπρεπε να τα σκοτωσεις;
ΜΗ.τι νομίζεις πως για μια γυναίκα μικρό αυτό είναι πράγμα;
ΙΑ. ναι αν σώφρονα είναι,εσύ όμως είσαι κακια
ΜΗ.ξέρεις πως δεν ζούνε πια,κι αυτό θα σε πονεσει 1370
ΙΑ να ξέρεις,αλίμονο σε σένα,στο κεφάλι σου τιμωροι θα'ναι
ΜΗ. ξέρουν οι θεοί ποιος αυτά τ'αρχισε
ΙΑ.και βεβαια ξέρουν την καταπτυστη ψυχή σου
ΜΗ.μισησε με,σιχαίνομαι τα πικροχολα λόγια σου
ΙΑ.κι εγώ τα δικά σου,θέλω να μην σε ξαναδω 1375
ΜΗ.κι εγω το θέλω πολυ
ΙΑ.ασε με να θάψω τα παιδιά μου κι άσε με να κλαψω
ΜΗ.ποτε,εγώ με τα ίδια αυτά τα χέρια μου θα τα θαψω
να μην βρεθεί ποτέ κανένας τους τάφους των να βεβηλωσει 1380
κι εσύ κακήν κακώς θα πεθανεις
ΙΑ.κι εσένα οι τρομερές τύψεις των παιδιών θα σε συντρίψουν
κι η τιμωρία του φόνου τους
ΜΗ.ποιος θα ακουσει έναν ψεύτη στους όρκους
και προδότη σαν εσένα;
ΙΑ.μακρυα μου,μίασμα,παιδοκτονα
ΜΗ.τράβα στο σπίτι και θάψε τη νυφη σου
ΙΑ.τραβω χωρίς τ' άμοιρα δύο παιδιά μου 1395
ΜΗ.ακομα δεν θρηνείς,περίμενε και τα γηρατειά
ΙΑ.παιδια μου αγαπημένα
ΜΗ. για τη μάνα,όχι για σενα
ΙΑ.γι'αυτο τα σκότωσες;
ΜΗ.εσενα να εκδικηθώ.
ΙΑ.θελω ο δύστυχος να φιλήσω
και ν'αγκαλιασω τα παιδιά μου 1400
ΜΗ.τωρα θέλεις να τους μιλησεις,τώρα να τα φιλήσεις
ενώ πρώτα τα'διωχνες από κοντα σου
ΙΑ.άσε με τ'απαλα κορμιά των παιδιών μου ν'αγγιξω
ΜΗ.ποτε δεν θα σ' αφήσω,μάταια μιλας(1)
.
.
.
Σημείωση
(1)
Ευρυπίδη Μήδεια
-μετάφραση-αποδοση χ.ν.κουβελης c.n.couvelis
ΙΑ. καὐτή γε λυπῇ καὶ κακῶν κοινωνὸς εἶ.
ΜΗ. σάφ᾽ ἴσθι· λύει δ᾽ ἄλγος, ἢν σὺ μὴ ᾽γγελᾷς.
ΙΑ. ὦ τέκνα, μητρὸς ὡς κακῆς ἐκύρσατε.
ΜΗ. ὦ παῖδες, ὡς ὤλεσθε πατρῴᾳ νόσῳ.
1365ΙΑ. οὔτοι νιν ἡμὴ δεξιά γ᾽ ἀπώλεσεν.
ΜΗ. ἀλλ᾽ ὕβρις οἵ τε σοὶ νεοδμῆτες γάμοι.
ΙΑ. λέχους σφε κἠξίωσας οὕνεκα κτανεῖν;
ΜΗ. σμικρὸν γυναικὶ πῆμα τοῦτ᾽ εἶναι δοκεῖς;
ΙΑ. ἥτις γε σώφρων· σοὶ δὲ πάντ᾽ ἐστὶν κακά.
1370ΜΗ. οἵδ᾽ οὐκέτ᾽ εἰσί· τοῦτο γάρ σε δήξεται.
ΙΑ. οἵδ᾽ εἰσίν, οἴμοι, σῷ κάρᾳ μιάστορες.
ΜΗ. ἴσασιν ὅστις ἦρξε πημονῆς θεοί.
ΙΑ. ἴσασι δῆτα σήν γ᾽ ἀπόπτυστον φρένα.
ΜΗ. στύγει· πικρὰν δὲ βάξιν ἐχθαίρω σέθεν.
1375ΙΑ. καὶ μὴν ἐγὼ σήν· ῥᾴδιοι δ᾽ ἀπαλλαγαί.
ΜΗ. πῶς οὖν; τί δράσω; κάρτα γὰρ κἀγὼ θέλω.
ΙΑ. θάψαι νεκρούς μοι τούσδε καὶ κλαῦσαι πάρες.
ΜΗ. οὐ δῆτ᾽, ἐπεί σφας τῇδ᾽ ἐγὼ θάψω χερί,
φέρουσ᾽ ἐς Ἥρας τέμενος Ἀκραίας θεοῦ,
1380ὡς μή τις αὐτοὺς πολεμίων καθυβρίσῃ
τυμβοὺς ἀνασπῶν· γῇ δὲ τῇδε Σισύφου
σεμνὴν ἑορτὴν καὶ τέλη προσάψομεν
τὸ λοιπὸν ἀντὶ τοῦδε δυσσεβοῦς φόνου.
αὐτὴ δὲ γαῖαν εἶμι τὴν Ἐρεχθέως,
1385Αἰγεῖ συνοικήσουσα τῷ Πανδίονος.
σὺ δ᾽, ὥσπερ εἰκός, κατθανῇ κακὸς κακῶς,
Ἀργοῦς κάρα σὸν λειψάνῳ πεπληγμένος,
πικρὰς τελευτὰς τῶν ἐμῶν γάμων ἰδών.
ΙΑ. ἀλλά σ᾽ Ἐρινὺς ὀλέσειε τέκνων
1390φονία τε Δίκη.
ΜΗ. τίς δὲ κλύει σοῦ θεὸς ἢ δαίμων,
τοῦ ψευδόρκου καὶ ξειναπάτου;
ΙΑ. φεῦ φεῦ, μυσαρὰ καὶ παιδολέτορ.
ΜΗ. στεῖχε πρὸς οἴκους καὶ θάπτ᾽ ἄλοχον.
1395ΙΑ. στείχω, δισσῶν γ᾽ ἄμορος τέκνων.
ΜΗ. οὔπω θρηνεῖς· μένε καὶ γῆρας.
ΙΑ. ὦ τέκνα φίλτατα. ΜΗ. μητρί γε, σοὶ δ᾽ οὔ.
ΙΑ. κἄπειτ᾽ ἔκανες; ΜΗ. σέ γε πημαίνουσ᾽.
ΙΑ. ὤμοι, φιλίου χρῄζω στόματος
1400παίδων ὁ τάλας προσπτύξασθαι.
ΜΗ. νῦν σφε προσαυδᾷς, νῦν ἀσπάζῃ,
τότ᾽ ἀπωσάμενος. ΙΑ. δός μοι πρὸς θεῶν
μαλακοῦ χρωτὸς ψαῦσαι τέκνων.
ΜΗ. οὐκ ἔστι· μάτην ἔπος ἔρριπται.
.
.
THE MULTIPLY FACES OF MEDEA
-painting and music χ.ν.κουβελης c.n.couvelis
https://youtu.be/MdH5NWgQ4TQ
.
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου