.
.
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ
[Σημειωσεις]
.
-το πρωτο χρωμα δεν επιλεγεται[α' βαθμος
αυθαιρεσιας]
το δευτερο χρωμα τοποθετειται με μεγαλη
αβεβαιοτητα
το τριτο χρωμα σιγουρευει το δευτερο και
αναιρει το πρωτο
το τεταρτο χρωμα δεν επιλεγεται [β' βαθμος
αυθαιρεσιας]
το πεμπτο χρωμα εντασσεται στη λογικη της
ιδεας
...
.
- Η Λογικη της ιδεας εξελισεται διαλεκτικα
κατα τη διαρκεια της πορειας κι ουτε μετα
τη τελειωση του πινακα σταματα τη κινηση της
.
-κανενα ρεαλιστικο εργο [πορτρετο,τοπιο,...]
δεν ενδιαφερει
Ουτε η αναπαρασταση της πραγματικοτητας
εχει σημασια.Ειναι [η' κατανταει] Οφθαλμο-
λογια
Μονο νοηματικη επεμβαση [σχεδον επιθεση]
με χρωματα και πινελιες δημιουργει το νοημα.
Κατα βαθος ,ομως,η πραγματικοτητα[η' οι ει-
κονες της] ειναι αδιαπεραστη[ες] κι αν καταρ-
γηθουν τα τεχνοιδεοληπτικα του βλεμματος
[ματιου] εμφανιζονται γνησια μερη της,αποσπα-
σματικα .
Η πραγματικοτητα [στην ουσια της] ειναι
αποσπασμα
.
-Βλεπω οπως δεν βλεπω
.
-Η ανθρωπογνωσια θα προσαρμοστει στο
σχεδιο.Ειναι ευκολη[και μιζερη] η αναπαρα-
σταση και η μιμηση.Το χειροτερο: φαινεται
ευκολη κι ανοητη η αφαιρεση.
Αντιθετα:ποσο δυσκολη ειναι.Ουτε αρχιζει απο
καπου ουτε σταματαει καπου.Αναμεσα στο
θρασος της αρχης και στο θαρρος του τελους
βρισκεται η αληθινη δημιουργια.
Η ''αληθινη δημιουργια'': ειναι μια εκφραση
μειονεκτικη.Επειδη δεν ειναι ουτε αληθινη
ουτε ψευτικη.Ειναι αυτο, που ειναι[ταυτολογια]
.
-Η αρχη του πινακα:η επιθυμια του ζωγραφου:η
.
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ
[Σημειωσεις]
.
-το πρωτο χρωμα δεν επιλεγεται[α' βαθμος
αυθαιρεσιας]
το δευτερο χρωμα τοποθετειται με μεγαλη
αβεβαιοτητα
το τριτο χρωμα σιγουρευει το δευτερο και
αναιρει το πρωτο
το τεταρτο χρωμα δεν επιλεγεται [β' βαθμος
αυθαιρεσιας]
το πεμπτο χρωμα εντασσεται στη λογικη της
ιδεας
...
.
- Η Λογικη της ιδεας εξελισεται διαλεκτικα
κατα τη διαρκεια της πορειας κι ουτε μετα
τη τελειωση του πινακα σταματα τη κινηση της
.
-κανενα ρεαλιστικο εργο [πορτρετο,τοπιο,...]
δεν ενδιαφερει
Ουτε η αναπαρασταση της πραγματικοτητας
εχει σημασια.Ειναι [η' κατανταει] Οφθαλμο-
λογια
Μονο νοηματικη επεμβαση [σχεδον επιθεση]
με χρωματα και πινελιες δημιουργει το νοημα.
Κατα βαθος ,ομως,η πραγματικοτητα[η' οι ει-
κονες της] ειναι αδιαπεραστη[ες] κι αν καταρ-
γηθουν τα τεχνοιδεοληπτικα του βλεμματος
[ματιου] εμφανιζονται γνησια μερη της,αποσπα-
σματικα .
Η πραγματικοτητα [στην ουσια της] ειναι
αποσπασμα
.
-Βλεπω οπως δεν βλεπω
.
-Η ανθρωπογνωσια θα προσαρμοστει στο
σχεδιο.Ειναι ευκολη[και μιζερη] η αναπαρα-
σταση και η μιμηση.Το χειροτερο: φαινεται
ευκολη κι ανοητη η αφαιρεση.
Αντιθετα:ποσο δυσκολη ειναι.Ουτε αρχιζει απο
καπου ουτε σταματαει καπου.Αναμεσα στο
θρασος της αρχης και στο θαρρος του τελους
βρισκεται η αληθινη δημιουργια.
Η ''αληθινη δημιουργια'': ειναι μια εκφραση
μειονεκτικη.Επειδη δεν ειναι ουτε αληθινη
ουτε ψευτικη.Ειναι αυτο, που ειναι[ταυτολογια]
.
-Η αρχη του πινακα:η επιθυμια του ζωγραφου:η
προσμονη του εργου:η ιδεα για πραγματοποιηση:
η πορεια του πινακα:η απαγοητευση του ζωγρα-
φου:η αποτυχια του εργου:η ιδεα ανατραμενη:
το τελος του πινακα:η αλλη επιθυμια του ζωγρα-
φου:το εργο:οι αλλες ιδεες
.
-Τα σχεδια στοχευουν στο θεμα,που ειναι ακαθο-
ριστο.Η στοχευση μπορει να ειναι ασχετη,ομως
ειναι στοχευση.Πινακες δημιουργουν αλλους
πινακες κι αυτοι με τη σειρα τους ανατρεπουν
τις αιτιες τους.Τιποτα δεν ειναι στερεο, αποκρυ-
σταλλωμενο,τα παντα υπο αναιρεση.Εκεινα τα
εργα ,που φαινονται να εχουν καθαρο θεμα,
εχουν μεγαλη απροσδιοριστια.Τα εργα ,που ει-
ναι αφηρημενα εχουν καθορισμενο θεμα ,που
ομως ειναι ακαθοριστο.Τα σχεδια δινουν το
υφος, χωρις να προδιαγραφουν ουτε να
προγραμματιζουν
.
-Μια σπουδη πανω στο Γκρεκο με χρωμα ειναι
ενα καινουργιο εργο.Ο Γκρεκο ειναι το μοντελο.
Το εργο του του ξεφευγει.Αυτονομειται
.
-Το παχος μιας πινελιας ,οπως και το μηκος της
ειναι στοιχεια διαφορετικοτητας.Που σταμα-
ταει ,ποσο εκτεινεται.Ακομη η διευθυνση της.
Ενας πινακας ειναι ενα Διανυσματικο Πεδιο
σε μια ορισμενη διανυσματικη κατασταση
[διανυσματικου λογισμου ]
.
-Μια ουσιαστικη διαφορα των ζωγραφων ειναι
η διαφορετικη χρηση των χρωματων.Ο ψυχα-
ναγκασμος στον Βαν Γκογκ, η σωματικοτητα
στον Ντε Σταλ.Δεν υπαρχει χρωμα καθαρι-
σμενο[καθαρο] υπαρχει χρωμα ζωγραφισμε-
νο
.
- Σε καποια στιγμη ο ζωγραφος φτανει στο ση-
μειο -μηδεν .Ουτε πριν ουτε μετα στο τελαρο.
Εκει εφευρισκεται ο πινακας
.
-Να ευρυνθει η οπτικη και να ενταθει η εκφραση
καταληγοντας στο σημειο ρηξης[θραυσης]
.
-η πραγματικοτητα της ζωγραφικης συντελειται
με την διεισδυση α-σημαντων επιδρασεων
εως [την ] υφολογικη αλλαγη
.
-Δεν ειναι απαραιτητο να συγκροτηται μια
αιτιολογια,που να στηριζεται στη φυση.
Η δημιουργια ειναι αντι-φυση δηλ. φυση
.
-Με το προσχημα της απλης απομιμησης περ-
ναμε στην καλλιτεχνικη πολλαπλοτητα και στο
διφορουμενο
.
-'' Οχι , η ζωγραφικη δεν ειναι για να στολιζει
διαμερισματα .Ειναι ενα πολεμικο εργαλειο...''
Απελευθερωση του χρωματος απο καθε περι-
γραφικο νοημα
.
-εκφραση:τα Μαθηματικα και η Γλωσσολογια
σταδιακα διαμορφωνουν ενα ανοικτο συστημα
ζωγραφικης σημειογραφιας
.
-Οποιοδηποτε συναισθημα να πηγαζει απο τη
μορφη ,μεσα απο μια διαδικασια συνθεσης η'
[και] αναλυσης
.
-'' Το πνευματικο αρωμα'': η Τεχνη μια διαπερα-
στικη οραση ισοδυναμη της αληθειας
.
-η κουλτουρα των α-καθοριστων σχεσεων αρχισε.
Α-χωρικες σχεσεις
.
-Ζωγραφιζεις για να καταλαβεις οτι τα συνορα
στην αισθητικη δεν υπαρχουν πια.
Η νεα αυτοκρατειρα ειναι η μεταφυσικη
.
-Πινακες σαν Θεωρηματα η ' αποπειρα σχολια-
σμου στον Βιτγκεστειν [Wittgestein].
.
-Πινακας σπουδη στον Καντινσκι χωρις σχεση με
τον Καντινσκι αλλα με τον Ντα Βιντσι.
Ειναι πια αδιανοητο [ και υποκριτικο ] να μην
επεμβαινει Ολη η ζωγραφικη στη ζωγραφικη
.
-Οι πινελιες ,που καλυφτηκαν. αυτες ειναι ,που
αναδεικνυουν το θεμα.Η ανατροπη τους [η εξα-
φανιση τους] αποκαλυψε
.
-Τελικα τι αξιζει πιο πολυ:Η απολαυση απο τη
πραξη της ζωγραφικης η' η επιδειξη δεξιοτεχ-
νιας;
Αντιπαθεια για το ακαδημαι'κο.Δεος για το
κλασσικο.Παθος για την αναζητηση.
.
-Ο Θεατης ειναι εν δυναμει ζωγραφος.Οι πι-
νακες ανηκουν στο ταλεντο του.Οτι ειναι
απλο ειναι απλο επειδη ειναι ετοιμο:εδω
μπροστα.Ο Θεατης μεσα στην απλοτητα δια-
κρινει ,την πολυπλοκοτητα.Ο ζωγραφος
ουρλιαζει [ με τη σωματικη εννοια ] το θεμα.
Η χαρα ειναι απλη.Ο πονος ειναι απλος.
Οι καταστασεις,που τα δημιουργουν πολυ-
πλοκες
.
-Η Θεωρια των Συνολων δεν ειναι ασχετη με
την Ζωγραφικη.Το αντιθετο .Τα συνολα και
οι πραξεις τους: ενωση, τομη , συμπληρωματι-
κα , καρτεσιανα γινομενα,σχεσεις ισοδυνα-
μιας, σχεσεις διαταξης ,συναρτησιακες
σχεσεις ,...κλπ διαπλεκονται σε ευρηματικα
θεωρηματα:Θεωρηματα Ζωγραφικης
.
-Η κινητικοτητα [μας] αναδεικνυει τον πινακα
και στην επιφανεια του οι διαδρομες της
ορασης ειναι ουσιαστικες .Οτι φαινεται
συμπτωματικο, κατα τυχη , ειναι φαινομενικα
συμπτωματικο.Αυτο,που ειναι εντυπωμενο
ειναι επιλεγμενο απο συνειδητα [και ασυνει-
δητα ] συμπλεγματα.Η μαχη αυτη το ανασηκωσε
σε χρωματικη εκφραση
.
-Το δημιουργημενο εχει χασει τη μνημη της
δημιουργιας του.
Κατανταει α-δημιουργητο[ Αντι-φαση]
.
-Το χρωμα, το σχημα, υπαρχουν εκει,που
δεν υπαρχουν
.
-Απο που αναβλυζει η τεχνη;
Απαντηση:απο τη νοηση
Αλλη απαντηση: απο τη μη-νοηση
.
-Δημιουργησαμε μια ιστορια απο την οποια
δεν μπορουμε να απαλλαχθουμε.
Η [οποια] Επανασταση γινεται στο ονομα
της.
Κατι σαν ''απολυτο αδρανειακο συστημα''
Η μοιρα της ζωγραφικης ειναι να αναπαρα-
γεται.Μετα-ζωγραφικη λοιπον
.
-Ας αλλαξουμε τον ορισμο της τεχνης:
Τεχνη ειναι οτι επιβαλλει μια θεωρια.
Αλλιως ειναι α-τεχνια [ δια-κοσμηση]
.
-Ποιος ειναι καλλιτεχνης;
Αυτος ,που απο επιθυμια κι οχι γνωση απανταει
στα εργα του οπως ο Σωκρατης :
''Εν οιδα οτι ουδεν οιδα ''
.
-Μια μερα ενα μικρο κοριτσι ζωγραφιζε:
τραβηξε μια γραμμη - και με τη μυτη του
μαρκαδορου διαφορες τελειες ...
Οταν ρωτησα τι ζωγραφισε μου απαντησε:
'' ανθισμενες γαρυφαλιες ''
Η απλοτητα ,που διδασκεται. Οχι η κατα-
κτηση της απλοτητας
.
-Απο την παραπανω ιστορια σκεφτηκα αν
ειναι δυνατον η πολυπλοκοτητα να ειναι
απλοτητα.Βρηκα οτι ειναι η ''απολυτη''
απλοτητα.
Η απλοτητα για τον ανθρωπο ειναι να
βρισκεται μεσα σε πολλες πλοκες.
Η ζωγραφικη σαν Μετα-Μυθιστορημα.
Αργο-πορεια της ορασης: αλλος ορισμος της
.
-Μερικοι ανθρωποι λενε:
''Δεν μπορω [ δεν ξερω ] να ζωγραφισω '' κι
εννοουν : ''Δεν μπορω να μιμηθω [κατι ] στο
χρωμα ,στο σχεδιο, στη φορμα ''
η' ''Δεν ξερω τι αξιζει να ζωγραφισω η' τι εχει
σημασια για να ζωγραφιστει''
.
-Μερικοι [ ζωγραφοι ] λενε:
''Ζωγραφικη ειναι το χρωμα''
''η συνθεση ειναι ζωγραφικη ''
''Με τη ζωγραφικη δημιουργω''
''η ζωγραφικη δεν οριζεται με αξιωματα.
εχει κανονες , αρα ανα-μορφονονται
κι ανα-τρεπονται''
''Ζωγραφιζω σκεπτομενος τη ζωγραφικη''
''Ζωγραφιζω οτι εχει θεωρητικη θεμελιωση''
.
-Μερικοι ζωγραφοι λενε :
''Δεν ζωγραφιζω ιδεες ''
''Αν ζωγραφιζω ρεαλιστικα το κανω για
μη ρεαλιστικη συνθεση-εικονα ''
''Εχω ιδανικο [προτυπο] για τη ζωγραφικη τα
εργα του Τζου'ς[ Joyce ]''
.
-Μια ιστορια ,που ακουσα απο εναν ζωγραφο:
''Ψαχνοντας για θεματα δεν κατεληξα πουθενα.
Σκεφτηκα οτι δεν υπαρχουν θεματα η' καταργη-
θηκαν.Φυσικα αρχισα να ζωγραφιζω περα απο
θεματα.Ομως :'' περα απο θεματα '' ειναι θεμα.
Επισης '' περα '' περα απο θεματα'' '' ειναι θεμα.
Προχωρωντας ετσι ζωγραφιζα.Ανακαλυψα οτι
το μονο θεμα ,που δεν ζωγραφιζεται ειναι το
θεμα:'' ζωγραφικη '' ''
Οταν του απαντησα οτι δεν καταλαβαινα ,μου
ειπε:
''Οταν ζωγραφιζεις καταλαβαινεις .Οταν ζωγραφι-
ζεις θεματα [ εστω και αντι-φατικα ] ''
.
-[ Απο Ομολογια ζωγραφου ] :
'' ... τα χρωματα ανακαλυπτονται στις χρωματικες
τοποθετησεις.Οι ιδιοτητες των δια-φαινονται στις
δια-συσχετισεις .Συν-οριζονται. Η γραμματικη και
το συντακτικο τους ειναι Ανοικτο -Εργο ... ''
.
-Αυτος ,που δεν [το] ζωγραφισε βλεπει αυτο ,που
ζωγραφισε καποιος αλλος .Εδω στοιχειωνεται μια
μεταφραση.
Οπως ολες οι μεταφρασεις δικαιωνει , προδιδει ,
εμπλουτιζει η' μεταμορφωνει
Ολα [ απο -] ξενα με το ζωγραφισμενο [ φυσικα]
.
-Σημερα [μια] η ζωγραφικη [απο]-καθαρισμενη
απο εξω-ζωγραφικη τελετουργικοτητα [ θρησκεια,
πολιτικη, ...] διατηρει μετεωρη την ουσιαστικοποι-
ηση της .[ Δεν συνχνωτιζεται ]
.
-Πως ζωγραφιζεται μια γυναικα;
'' Οπως δεν ζωγραφιζεται ''
Ειναι [ μια ουτοπια που ] [ να ] ζωγραφιζεται.
Ειναι αυτο η εικονα μιας γυναικας ;
''Υπαρχει ,επειδη ζωγραφιζεται ''
.
-''Αυτο ειναι αυτος'' [ αυτη η εικονα αναπαριστα
''αυτον '' ]- αυτο περικλειει το συνολικο προβλημα
της αναπαραστασης.
Ποιο ειναι το κριτηριο,πως ειναι επαληθευμενο,
οτι αυτη η εικονα ειναι το πορτρετο ενος αντι-
κειμενου δηλ. εννοειται οτι το αναπαριστα ;
Δεν ειναι η ορατοτητα ,που κανει την εικονα
ενος πορτρετου [
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου