.
.
LITTERATURE-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Blaise Pascal's Logoi
-μεταφραση χ.ν.κουβελης-
ΚΕΙΜΕΝΑ-TEXTS-Χ.Ν.Κουβελης[C.N.Couvelis}
.
.
Blaise Pascal-mathematician,philosopher-c.n.couvelis χ.ν.κουβελης
Blaise Pascal's Logoi
-μεταφραση χ.ν.κουβελης
ολα τα προβληματα της ανθρωποτητας προερχονται απο την ανικανοτητα του ανθρω-
που να καθισει ησυχα σ'ενα δωματιο μονος
η περιεργεια ειναι μονο ματαιοδοξια.Εμεις συνηθως μονο θελουμε να γνωρισουμε κατι
ετσι ωστε να μπορουμε να μιλησουμε γι'αυτο
Il n'est pas certain que tout soit incertain.
δεν ειναι βεβαιο οτι ολα ειναι αβεβαια
εμεις γενικα ειμαστε καλλιτερα πεπεισμενοι απο τους λογους που εμεις ανακαλυπτουμε
οι ιδιοι παρα απο εκεινους δοσμενους σε μας απο αλλους
οση μεγαλυτερη ευφυια καποιος εχει,τοση περισσοτερη πρωτοτυπια καποιος βρισκει
στους ανθρωπους.Καθημερινα ατομα δεν βρισκουν καμμια διαφορα μεταξυ των
ανθρωπων
η πιστη ειναι ενα σοφο στοιχημα.Δεδομενο οτι η πιστη δεν μπορει να αποδειχθει,τι
ζημια θα παθεις αν πονταρεις στην αληθεια της κι αυτη αποδειχθει ψευδης;
Αν κερδισεις,τα κερδιζεις ολα,αν χασεις,δεν χανεις τιποτα.Στοιχηματισε,τοτε,χωρις
δισταγμο,οτι Αυτος υπαρχει
Le silence eternel des ces espaces infinis m'effraie
η αιωνια σιωπη αυτων των απειρων διαστηματων με τρομαζει.
υπαρχουν δυο μονο κατηγοριες ανθρωπων-οι δικαιοι οι οποιοι νομιζουν πως ειναι
αμαρτωλοι και οι αμαρτωλοι οι οποιοι νομιζουν πως ειναι δικαιοι
οι ανθρωποι ειναι εξαναγκαστικα παρανοικοι,να νομιζουν οτι δεν ειναι τρελοι αυτο θα
καταληξει σε μια αλλη μορφη παρανοιας
η φυση εχει κατασκευασει ολες τις αληθειες της ανεξαρτητες τη μια απο την αλλη.
Η δικια μας τεχνη κατασκευαζει τη μια εξαρτημενη απο την αλλη
Le coeur a ses raisons que le raison ne connaît point
η καρδια εχει τις δικες της λογικες που η λογικη δεν γνωριζει καθολου
La dernière chose qu'on trouve en faisant un ouvrage est de savoir celle qu'il faut mettre
la première.
το τελευταιο πραγμα που καποιος ανακαλυπτει κανοντας ενα εργο ειναι η γνωση αυτου
που αυτος πρεπει να βαλει το πρωτο
Ας καθενας απο μας εξετασει τις σκεψεις του,θα τις βρει ολοκληρωτικα προσκολλημενες
με το παρελθον η' το μελλον.Εμεις σχεδον ποτε δεν σκεφτομαστε το παρον,κι αν το
σκεφτομαστε,ειναι μονο να δουμε τι φως ριχνει στα σχεδια μας για το μελλον.
Το παρον δεν ειναι ποτε ο στοχος μας.Το παρελθον και το παρον ειναι τα μεσα μας,το
μελλον μονο ειναι ο στοχος μας.Κατα συνεπεια εμεις πραγματικα ποτε δεν ζουμε,αλλα
ελπιζουμε να ζησουμε,κι αφου παντοτε σχεδιαζουμε πως να ειμαστε ευτυχισμενοι,ειναι
αναποφευχτο οτι ποτε δεν θα ειμαστε ετσι
και αν ενας μ'αγαπαει για την κριση μου,τη μνημη,αυτος δεν μ'αγαπαει,γιατι μπορω να
χασω αυτες τις ιδιοτητες χωρις να χασω τον εαυτο μου.Που,τοτε,ειναι αυτο το Εγω,αν
δεν ειναι ουτε στο σωμα ουτε στη ψυχη; Και πως ν'αγαπας το σωμα η' τη ψυχη,εξαιρωντας
αυτες τις ιδιοτητες οι οποιες δεν συνιστουν εμενα,που αυτες ειναι φθαρτες;Γιατι αυτο
ειναι αδυνατο και θα ηταν αδικο να αγαπας τη ψυχη ενος προσωπου αφηρημενα και οτι-
δηποτε ιδιοτητες μπορουσε να'ναι μεσα.Εμεις ποτε,τοτε,δεν αγαπαμε ενα προσωπο,αλλα
μονο ιδιοτητες.
Ας,τοτε,μην αποδοκιμαζουμε πια εκεινους που ειναι τιμημενοι λογω της ταξης και του
αξιωματος,επειδη εμεις αγαπαμε ενα προσωπο μονο λογω των προσκαιρα αποκτημενων
ο ανθρωπος ειναι μονο ενα καλαμι,το πιο ασθενεστερο στη φυση,αλλ'αυτος ειναι ενα
καλαμι που σκεφτεται.Δεν υπαρχει καμια αναγκη για ολοκληρο το συμπαν να σηκωσει τα
μπρατσα να τον συντριψει,ενας ατμος,μια σταγονα νερου ειναι αρκετη να τον σκοτωσει,
αλλα ακομη αν το συμπαν ηταν να τον συντριψει,ο ανθρωπος θα ηταν πιο ευγενης απο
τον σφαγεα του,γιατι αυτος γνωριζει οτι ειναι θνητος και την υπεροχη που εχει το
συμπαν πανω σ'αυτον.Το συμπαν δεν γνωριζει τιποτα απ'αυτο.
το τελευταιο σκαλι της λογικης ειναι η αναγνωριση οτι υπαρχει ενας απειρος αριθμος
πραγματων τα οποια ειναι περα απ'αυτη
οι ανθρωποι επιζητουν αναπαυση απο τον αγωνα εναντια στις δυσκολιες,κι οταν τις εχουν
κατακτησει,η αναπαυση γινεται ανυποφορη
η ευαισθησια στα μικρα πραγματα και η αναισθησια στα πιο μεγαλα πραγματα ειναι
σημαδια μιας ακατανοητης διαταραχης
αυτοι,ο Πλατωνας και ο Αριστοτελης,εγραψαν για τα πολιτικα,αυτο ηταν σαν να
καταστρωνουν κανονες για ενα φρενοκομειο
Και αν αυτοι προτιθηκαν να το διαπραγματευτουν σαν κατι πραγματικα σπουδαιο
αυτο ηταν γιατι γνωρισαν οτι οι φρενοπαθεις για τους οποιους μιλουσαν πιστευαν
τους εαυτους των να ειναι βασιλιαδες και αυτοκρατορες.Αυτοι διασκεδασαν μ'αυτα
τα πιστευω με σκοπο να ηρεμησουν την τρελα τους με οσο το δυνατον λιγοτερη
βλαβη
αν καποιος υπερβαλει τον εαυτο του,εγω τον ταπεινωνω.Και συνεχιζω να τον
αντικρουω,εως αυτος να καταλαβει οτι ειναι ενα τερας που ξεπερναει ολο
τον νου
ενα ασημαντο μας παρηγορει,γιατι ενα ασημαντο μας αναστατωνει
ειναι επικινδυνο να εξηγησεις πολυ καθαρα στον ανθρωπο ποσο ομοιος ειναι στα ζωα
χωρις να δειξεις το μεγαλειο του.Επισης ειναι επικινδυνο να δειξεις παρα πολυ το μεγαλειο
του χωρις την αχρειοτητα του.Ειναι ακομα πιο πολυ επικινδυνο να τον αφησεις με την
αγνοια αυτων των δυο,αλλα αξιζει παρα πιο πολυ να τα παρουσιασεις και τα δυο σ'αυτον
Στον ανθρωπο πρεπει να επιτραπει να πιστευει πως ειναι ισος ειτε στα ζωα ειτε στους
αγγελους,οχι να ειναι ανενημερωτος αυτων,αλλα αυτος πρεπει να γνωριζει και τα δυο
Οι επιστημες εχουν δυο ακρα που συναντιουνται.Το πρωτο ειναι η καθαρη αγνοια
στην οποια ολοι οι ανθρωποι βρισκονται απο τη γεννηση.Το αλλο ακρο ειναι οτι
φτασθηκε απο τα μεγαλες ευφυειες,οι οποιες,εχωντας διατρεξει ολο εκεινο που
μπορει ο ανθρωπος να γνωρισει,βρηκαν πως δεν γνωριζουν τιποτα,και ξαναγυρισαν
πισω σ'εκεινη την ιδια αγνοια απο την οποια αυτοι ξεκινησαν,,αλλα ειναι μια διδαγμενη
αγνοια η οποια εχει επιγνωση του εαυτου της.Εκεινοι αναμεσα στα δυο ακρα,οι οποιοι
εχουν αναχωρισει απο τη φυσικη αγνοια και δεν υπηρξαν ικανοι να φθασουν το αλλο,
εχουν καποια ψηγματα αυτης της ανεπιτυχης γνωσης και παριστανουν να ειναι σοφοι.
Αυτοι φερνουν προβληματα κι ειναι κακοι κριτες για καθε πραγμα.Ο λαος και ο σοφος
συνιστουν τον κοσμο,αυτοι τ'απεχθανονται αυτο,κι ειναι σιχαμεροι.Αυτοι κρινουν κακα
καθε πραγμα,κι ο κοσμος τους κρινει δικαια
στο απομακρυσμενο τελος αυτης της απειρης αποστασης ενα νομισμα ειναι στριφογυρι-
σμενο το οποιο θα πεσει κεφαλι η' γραμματα.Πως εσυ θα στοιχηματισεις;
Η λογικη δεν μπορει να σε κανει να διαλεξεις ενα απ'τα δυο,η λογικη δεν μπορει
ν'αποδειξει ενα απ'τα δυο λαθος
καθως εμεις δεν μπορουμε να ειμαστε παντογνωστες γνωριζοντας καθετι που υπαρχει
να γνωριζει για καθετι,εμεις πρεπει να γνωριζουμε λιγα για καθετι,γιατι ειναι πολυ
καλλιτερα να γνωριζουμε κατι για καθετι παρα καθετι για κατι.Τετοια παντογνωσια
ειναι η πιο εκλεπτυσμενη.Αυτη θα ηταν ακομα καλλιτερη αν εμεις μπορουσαμε να εχουμε
και τα δυο μαζι,αλλα,αν πρεπει να γινει μια εκλογη,αυτη ειναι για να διαλεχτει.Ο κοσμος
το γνωριζει αυτο κι ετσι ενεργει,γιατι ο κοσμος ειναι συχνα ενας καλος κριτης
.
.
.
LITTERATURE-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Blaise Pascal's Logoi
-μεταφραση χ.ν.κουβελης-
ΚΕΙΜΕΝΑ-TEXTS-Χ.Ν.Κουβελης[C.N.Couvelis}
.
.
Blaise Pascal-mathematician,philosopher-c.n.couvelis χ.ν.κουβελης
Blaise Pascal's Logoi
-μεταφραση χ.ν.κουβελης
ολα τα προβληματα της ανθρωποτητας προερχονται απο την ανικανοτητα του ανθρω-
που να καθισει ησυχα σ'ενα δωματιο μονος
η περιεργεια ειναι μονο ματαιοδοξια.Εμεις συνηθως μονο θελουμε να γνωρισουμε κατι
ετσι ωστε να μπορουμε να μιλησουμε γι'αυτο
Il n'est pas certain que tout soit incertain.
δεν ειναι βεβαιο οτι ολα ειναι αβεβαια
εμεις γενικα ειμαστε καλλιτερα πεπεισμενοι απο τους λογους που εμεις ανακαλυπτουμε
οι ιδιοι παρα απο εκεινους δοσμενους σε μας απο αλλους
οση μεγαλυτερη ευφυια καποιος εχει,τοση περισσοτερη πρωτοτυπια καποιος βρισκει
στους ανθρωπους.Καθημερινα ατομα δεν βρισκουν καμμια διαφορα μεταξυ των
ανθρωπων
η πιστη ειναι ενα σοφο στοιχημα.Δεδομενο οτι η πιστη δεν μπορει να αποδειχθει,τι
ζημια θα παθεις αν πονταρεις στην αληθεια της κι αυτη αποδειχθει ψευδης;
Αν κερδισεις,τα κερδιζεις ολα,αν χασεις,δεν χανεις τιποτα.Στοιχηματισε,τοτε,χωρις
δισταγμο,οτι Αυτος υπαρχει
Le silence eternel des ces espaces infinis m'effraie
η αιωνια σιωπη αυτων των απειρων διαστηματων με τρομαζει.
υπαρχουν δυο μονο κατηγοριες ανθρωπων-οι δικαιοι οι οποιοι νομιζουν πως ειναι
αμαρτωλοι και οι αμαρτωλοι οι οποιοι νομιζουν πως ειναι δικαιοι
οι ανθρωποι ειναι εξαναγκαστικα παρανοικοι,να νομιζουν οτι δεν ειναι τρελοι αυτο θα
καταληξει σε μια αλλη μορφη παρανοιας
η φυση εχει κατασκευασει ολες τις αληθειες της ανεξαρτητες τη μια απο την αλλη.
Η δικια μας τεχνη κατασκευαζει τη μια εξαρτημενη απο την αλλη
Le coeur a ses raisons que le raison ne connaît point
η καρδια εχει τις δικες της λογικες που η λογικη δεν γνωριζει καθολου
La dernière chose qu'on trouve en faisant un ouvrage est de savoir celle qu'il faut mettre
la première.
το τελευταιο πραγμα που καποιος ανακαλυπτει κανοντας ενα εργο ειναι η γνωση αυτου
που αυτος πρεπει να βαλει το πρωτο
Ας καθενας απο μας εξετασει τις σκεψεις του,θα τις βρει ολοκληρωτικα προσκολλημενες
με το παρελθον η' το μελλον.Εμεις σχεδον ποτε δεν σκεφτομαστε το παρον,κι αν το
σκεφτομαστε,ειναι μονο να δουμε τι φως ριχνει στα σχεδια μας για το μελλον.
Το παρον δεν ειναι ποτε ο στοχος μας.Το παρελθον και το παρον ειναι τα μεσα μας,το
μελλον μονο ειναι ο στοχος μας.Κατα συνεπεια εμεις πραγματικα ποτε δεν ζουμε,αλλα
ελπιζουμε να ζησουμε,κι αφου παντοτε σχεδιαζουμε πως να ειμαστε ευτυχισμενοι,ειναι
αναποφευχτο οτι ποτε δεν θα ειμαστε ετσι
και αν ενας μ'αγαπαει για την κριση μου,τη μνημη,αυτος δεν μ'αγαπαει,γιατι μπορω να
χασω αυτες τις ιδιοτητες χωρις να χασω τον εαυτο μου.Που,τοτε,ειναι αυτο το Εγω,αν
δεν ειναι ουτε στο σωμα ουτε στη ψυχη; Και πως ν'αγαπας το σωμα η' τη ψυχη,εξαιρωντας
αυτες τις ιδιοτητες οι οποιες δεν συνιστουν εμενα,που αυτες ειναι φθαρτες;Γιατι αυτο
ειναι αδυνατο και θα ηταν αδικο να αγαπας τη ψυχη ενος προσωπου αφηρημενα και οτι-
δηποτε ιδιοτητες μπορουσε να'ναι μεσα.Εμεις ποτε,τοτε,δεν αγαπαμε ενα προσωπο,αλλα
μονο ιδιοτητες.
Ας,τοτε,μην αποδοκιμαζουμε πια εκεινους που ειναι τιμημενοι λογω της ταξης και του
αξιωματος,επειδη εμεις αγαπαμε ενα προσωπο μονο λογω των προσκαιρα αποκτημενων
ο ανθρωπος ειναι μονο ενα καλαμι,το πιο ασθενεστερο στη φυση,αλλ'αυτος ειναι ενα
καλαμι που σκεφτεται.Δεν υπαρχει καμια αναγκη για ολοκληρο το συμπαν να σηκωσει τα
μπρατσα να τον συντριψει,ενας ατμος,μια σταγονα νερου ειναι αρκετη να τον σκοτωσει,
αλλα ακομη αν το συμπαν ηταν να τον συντριψει,ο ανθρωπος θα ηταν πιο ευγενης απο
τον σφαγεα του,γιατι αυτος γνωριζει οτι ειναι θνητος και την υπεροχη που εχει το
συμπαν πανω σ'αυτον.Το συμπαν δεν γνωριζει τιποτα απ'αυτο.
το τελευταιο σκαλι της λογικης ειναι η αναγνωριση οτι υπαρχει ενας απειρος αριθμος
πραγματων τα οποια ειναι περα απ'αυτη
οι ανθρωποι επιζητουν αναπαυση απο τον αγωνα εναντια στις δυσκολιες,κι οταν τις εχουν
κατακτησει,η αναπαυση γινεται ανυποφορη
η ευαισθησια στα μικρα πραγματα και η αναισθησια στα πιο μεγαλα πραγματα ειναι
σημαδια μιας ακατανοητης διαταραχης
αυτοι,ο Πλατωνας και ο Αριστοτελης,εγραψαν για τα πολιτικα,αυτο ηταν σαν να
καταστρωνουν κανονες για ενα φρενοκομειο
Και αν αυτοι προτιθηκαν να το διαπραγματευτουν σαν κατι πραγματικα σπουδαιο
αυτο ηταν γιατι γνωρισαν οτι οι φρενοπαθεις για τους οποιους μιλουσαν πιστευαν
τους εαυτους των να ειναι βασιλιαδες και αυτοκρατορες.Αυτοι διασκεδασαν μ'αυτα
τα πιστευω με σκοπο να ηρεμησουν την τρελα τους με οσο το δυνατον λιγοτερη
βλαβη
αν καποιος υπερβαλει τον εαυτο του,εγω τον ταπεινωνω.Και συνεχιζω να τον
αντικρουω,εως αυτος να καταλαβει οτι ειναι ενα τερας που ξεπερναει ολο
τον νου
ενα ασημαντο μας παρηγορει,γιατι ενα ασημαντο μας αναστατωνει
ειναι επικινδυνο να εξηγησεις πολυ καθαρα στον ανθρωπο ποσο ομοιος ειναι στα ζωα
χωρις να δειξεις το μεγαλειο του.Επισης ειναι επικινδυνο να δειξεις παρα πολυ το μεγαλειο
του χωρις την αχρειοτητα του.Ειναι ακομα πιο πολυ επικινδυνο να τον αφησεις με την
αγνοια αυτων των δυο,αλλα αξιζει παρα πιο πολυ να τα παρουσιασεις και τα δυο σ'αυτον
Στον ανθρωπο πρεπει να επιτραπει να πιστευει πως ειναι ισος ειτε στα ζωα ειτε στους
αγγελους,οχι να ειναι ανενημερωτος αυτων,αλλα αυτος πρεπει να γνωριζει και τα δυο
Οι επιστημες εχουν δυο ακρα που συναντιουνται.Το πρωτο ειναι η καθαρη αγνοια
στην οποια ολοι οι ανθρωποι βρισκονται απο τη γεννηση.Το αλλο ακρο ειναι οτι
φτασθηκε απο τα μεγαλες ευφυειες,οι οποιες,εχωντας διατρεξει ολο εκεινο που
μπορει ο ανθρωπος να γνωρισει,βρηκαν πως δεν γνωριζουν τιποτα,και ξαναγυρισαν
πισω σ'εκεινη την ιδια αγνοια απο την οποια αυτοι ξεκινησαν,,αλλα ειναι μια διδαγμενη
αγνοια η οποια εχει επιγνωση του εαυτου της.Εκεινοι αναμεσα στα δυο ακρα,οι οποιοι
εχουν αναχωρισει απο τη φυσικη αγνοια και δεν υπηρξαν ικανοι να φθασουν το αλλο,
εχουν καποια ψηγματα αυτης της ανεπιτυχης γνωσης και παριστανουν να ειναι σοφοι.
Αυτοι φερνουν προβληματα κι ειναι κακοι κριτες για καθε πραγμα.Ο λαος και ο σοφος
συνιστουν τον κοσμο,αυτοι τ'απεχθανονται αυτο,κι ειναι σιχαμεροι.Αυτοι κρινουν κακα
καθε πραγμα,κι ο κοσμος τους κρινει δικαια
στο απομακρυσμενο τελος αυτης της απειρης αποστασης ενα νομισμα ειναι στριφογυρι-
σμενο το οποιο θα πεσει κεφαλι η' γραμματα.Πως εσυ θα στοιχηματισεις;
Η λογικη δεν μπορει να σε κανει να διαλεξεις ενα απ'τα δυο,η λογικη δεν μπορει
ν'αποδειξει ενα απ'τα δυο λαθος
καθως εμεις δεν μπορουμε να ειμαστε παντογνωστες γνωριζοντας καθετι που υπαρχει
να γνωριζει για καθετι,εμεις πρεπει να γνωριζουμε λιγα για καθετι,γιατι ειναι πολυ
καλλιτερα να γνωριζουμε κατι για καθετι παρα καθετι για κατι.Τετοια παντογνωσια
ειναι η πιο εκλεπτυσμενη.Αυτη θα ηταν ακομα καλλιτερη αν εμεις μπορουσαμε να εχουμε
και τα δυο μαζι,αλλα,αν πρεπει να γινει μια εκλογη,αυτη ειναι για να διαλεχτει.Ο κοσμος
το γνωριζει αυτο κι ετσι ενεργει,γιατι ο κοσμος ειναι συχνα ενας καλος κριτης
.
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου