I Am a Greek European Worldwidel Man-Now!- www.artpoeticacouvelis.blogspot.com

I Am a Greek European Worldwide Man-Now!-

www.artpoeticacouvelis.blogspot.com

Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2012

LITTERATURE-POETRY-ΕΚΛΟΓΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ-χ.ν.κουβελης-GREEK FOLK POETRY SONGS

.
.
.
.
ΕΚΛΟΓΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ-χ.ν.κουβελης
GREEK FOLK POETRY SONGS-c.n.couvelis.
.
.
Παντα τα Δημοτικα Τραγουδια μου ασκουσαν μεγαλη γοητεια.
Με τη Μεγαλη Ποιητικη Δυναμη του Λαου μας.Ενα Θαυμα.
Ενα Δωρο.Υπερηφανεια.Ταπεινοτητα.Η Γλωσσα μας.Τα Αισθη-
ματα μας.Η Ιστορια μας.Η Καθημερινοτητα Μας.''Οσα κι αν
περπατησα''Η απο χιλιαδες Χρονια Πορεια μας.
''Σαν αλλο δεν με μαρανε'',τραγουδι που αναφερετε στον ηρωα
Γεωργιο Καραισκακη.
''Τουρκοι βαστατε τ'αλογα'',να χαιρετησει για τελευταια φορα
τον τοπο,που γυριζε ο ηρωας Κατσαντωνης.
Να Ευχαριστουμε τη  Γλωσσα μας.Να την Τιμαμε.
.
.
ποτε θα ρθει η ανοιξη
να ρθει το καλοκαιρι
τραβα αερα μ' τραβα
να ρθει το καλοκαιρι
λουλουδι του μαγιου
ν'ανθισει ο γαυρος κι η οξυα
να σκιωσουν τα λημερια
τραβα αερα μ'τραβα
να σκιωσουν τα λημερια
λουλουδι του μαγιου

να βγουν οι βλαχοι στα βουνα
να βγουν κι οι βλαχοπουλες
τραβα αερα μ' τραβα
να βγουν κι οι βλαχοπουλες
λουλουδι του μαγιου
-
τι τον κανω τον ντουνια
τον ερημο τον τοπο
καημενη Αναστασια
τον ερημο τον τοπο
κοντουλα λεμονια
θα φυγω μανα μ' και θα κλαις
θα παγω μακρυα στα ξενα
καημενη Αναστασια
θα παγω μακρυα στα ξενα
κοντουλα λεμονια
θα κανεις χρονους να με δεις
καιρο να μ'ανταμωσεις
καημενη Αναστασια
καιρο να μ'ανταμωσεις
κοντουλα λεμονια
θα κανω χρονους δωδεκα
και μηνους δεκαπεντε
καημενη Αναστασια
και μηνους δεκαπεντε
κοντουλα λεμονια
-
αγουρος απο Συρια
κορη απ'την Ανατολια
παισαν κι ανταμωσανε
μεσ' στο Δαφνη ποταμο
που'ναι οι δαφνες οι πολλες
κι οι δασες τρανταφυλλιες
-περασεσμε νιουτσικε
σ'δινω τα παπουτσια μου
-δεν τα θελω κορη μου
δεν τα καταδεχουμι
-περασεσμε αγουρε
σ'δινω το καφτανι μου
-δεν τα θελω κορη μου
δε τα καταδεχουμι
-περασεσμε νιουτσικε
σ'δινω και τα χειλη μου
σαν αητος την αρπαξε
περα την επερασι
--
παιστε συντροφισες 
να παμε για νερο
συρτε σεις δεν ερχομαι
μενα μ'αραββωνιασαν
στου περα μαχαλα
που'ν'τα σπιτια τα ψηλα
τα παραθυρια με γυαλια
-
Ηλιε μ' που βγαινεις το πρωι
και τον ντουνια ζεστενεις
μενα γιατι μ'αρνηθηκες
Σαν το δεντρι μαραινομαι
σαν φυλλο κιτρινιζω
χωρις εσενα ηλιε μου
Μια χαραυγη μαυρη χαραυγη
στο σκοτος θα πεθανω
κι εσυ θα παιζεις θα γελας
-
να'χα ενα μηλο να'ριχνα
στο περα,μανα μ' ,παραθυρι
να τσακιζα,ροιδο μου,το μαστραπα
πο'χει,μανα μ',το καριοφυλλι
και μεσα ,ροιδο μου,η κορη καθεται
κεντα,μανα μ', χρυσο μαντηλι
το μαντηλακι,ροιδο μου,που κεντας
σε μενα,μανα μ',να το στειλεις
να μη το στειλειςροιδο μου,μ'αλλονε
παρα με την αγαπη
-
οσα κι αν περπατησα 
Τουρκικα Ρωμαιικα
τιποτας δεν μ'αρεσε
ενας δεντρος μ'αρεσε
φουντωτος κλωναρωτος
στην κορφη ν'εχει σταυρο
και στη μεση το Χριστο
και στη ριζα κρυο νερο
το 'μαθαν οι περδικες
πηγαιναν και το πιναν
-
Ηλιε μου και φεγγαρι μου
μια χαρι σας ζηταω
απο ψηλα που βλεπετε
καμπους βουνα λαγκαδια
αν δειτε εκει στη ξενιτεια
στα μακρυνα τα ξενα
το ταιρι μου αν με σκεφτεται
-
θα χορεψεις γερο,βρε γεροντα
θελεις δεν θες
και θα πεις τραγουδια για τις μικρες
για θυμησου γερο,βρε γεροντα
για θυμησου τα νιατα σου
τα καμωματα σου τα ναζια σου
για θυμησου,γερο,βρε γεροντα
που'σουν παιδι
και τα ειχες μπλεξει με μια μικρη
-
κορη που πας στο ποταμο
Ελενη,για να πλυνεις
παρε και με τα ρουχα μου
να πλυνεις
να μην τα πλυνεις με νερο
μον'με τα δακρυα σου
και με το μοσχοσαπουνο
που λουζεις τα μαλλια σου
να μην τ'απλωσεις σε δεντρι
ουτε και σε κλωναρι
μονο σε πικραμυδγαλια
π'ανθιζει το γενναρη
να πεφτουν φυλλα επανω σου
τα ανθη στη ποδια σου
και αυτα τα πικραμυγδαλα
μεσα στην αγκαλια σου
-
λαλατο αηδονι ,πουλι μου λαλατο
σ'ολα τα περιβολια
και στο δικο μοε,πουλι μου το μπαξε
να μην λαλησεις
παντρευεται η αγαπη μου
και περνει,πουλι μου τον εχθρο μου
-
Κωστα μ' τα χιονια λιωσανε
και τα πουλια το λενε
κι εσυ Κωστα μ' στη φυλακη
στα σιδερα κλεισμενος
σπασε Κωστα μ' τα σιδερα
κι ελα ν'ανταμωθουμε
-
μου παρηγγειλε,το χαιδεμενο μου,
μου παρηγειλε τ'αηδονι
με το πετροχιλιδονι
να του πλεξω,το χαιδεμενο μου,
να του πλεξω τη φωλια του
με τα ολοχρυσα πουπουλα του
για να βαλει,το χαιδεμενο μου,
για να βαλει μεσα αηδονι
να λαλει να το μερωνει
του παρηγγειλα, το χαιδεμενο μου,
του παρηγγειλα κι εγω
πο'χα χρονους μηνους να τον δω
-
ο Γιαννος περνοδιαβαινε
τη νυχτα τραγουδωντας
ξυπνα τ'αηδονια απ'τις φωλιες
Γιαννο μ'απ'τις φωλιες
και τα πουλια απ'τους βραχους
ξυπνα και την αγαπη του
πεντε μερων νυφουλα
τραγουδησε βρε Γιαννο μου
Γιαννακη
-
βγηκε ο ηλιος κοκκινος
και το φεγγαρι μαυρο
κι ο λαμπερος αυγερινος
παει να βασιλεψει
πες μας καημενε αυγερινε
κανα καλο χαμπερι
Τον Λεπενιωτη βαρεσαν
-
[τραγουδι για τον Γεωργιο Καραισκακη]

σαν αλλο δεν με μαρανε
δω στον απανω κοσμο
της νυχτας το περπατημα
και της αυγης ο υπνος
σαν τ'αλογο,Γιωργη μ',το γρηγορο
σαν το γοργο ζευγαρι
σαν τη γυναικα την καλη
που να τιμαει τον αντρα
οντας τον βλεπει να'ρχεται
οξω να περιμενει
οντας του βαζει το ψωμι
δακρυα να το γιομιζει
-
σε ξενο χωμα περπατας
κι εχω βαρυ μαραζι
με τ'ονομα σου ξενυχτω
εσενα δεν σε νοιαζει
μου το γραψαν οι φιλοι μου
πως δεν ρωτας για μενα
με ξεχασες στη ξενιτεια
εγω ρωτω για σενα
πως να αντεξω τον καημο
με τον βαρυ τον πονο
να βρισκεσε στη ξενιτεια
εγω κρυφα να λιωνω
-
για σενανε Δροσουλα μου
με κλεισανε στο καστρο
για δυο λογακια που'παμε
και τα'πες τ'αδερφου σου
Θα'ρθει καιρος,Δροσουλα μου
να βγω  κι εγω απ'το καστρο
και παλι ν'ανταμωσουμε
.
Γιωργη μ' τ' ηρθαν οι φιλοι σου
ηρθαν κι οι μπρατιμοι σου,
Γιωργη μ'Γιωργακη μου,
κι αν ηρθαν καλως ηρθανε
βαλτε ψωμι να φανε,
Γιωργη μ' Γιωργακη μου
Γιωργη μ',χαλευουν τ'αρματα σ'
τα φλωροκαπνισμενα
Γιωργη μ' Γιωργακη μου
Γιωργη μ' χαλευουν τ'αλογο σ'
το φρουσο
Γιωργη μ' Γιωργακη μου
κι αν τα'χαλευουν και στειλτε τους
να πανε
Γιωργη μ' Γιωργακη μου
-
λεβεντες αρματωνονται
να παν' να  κλεψουν κορη
κορη για το σταυραδερφο
τον μπρατιμο τον Θυμιο
κι αυτη του Θυμιου η αδερφη
που τους κερναει τους λεει
τη κορη που θα κλεψετε
κι αυτη τη περδικουλα
να μη μου τη βαλτωσετε
φτερο να μη της πεσει
-
εννια χιλιαδες προβατα
εννια χιλιαδες γιδια
εννια αδερφια τα φυλαγαν
τα δεκαοχτω κοπαδια
τα πεντε πανε για κλεψια
τα τρια στην αγαπη
και μενει ο Γιαννης μοναχος
τα δεκαοχτω κοπαδια
Γιαννης αποκοιμηθηκε
και φυγαν τα κοπαδια
-
εχθες καββαλα διαβαινα
στο μνημα του Δημακη
κι ακω στο μνημα να βογγα
το Δημο ν'αναστεναζει
κοντοκρατω το γριβα μου
Τ'εχεις Δημο μου και βογγας
και βαριαναστεναζεις
μην το χωμα σου βαρυ
-
οταν εγω παντρευτηκα
και πηρα τη καλη μου
φυτεψα μια τριανταφυλλια
στη μεση στην αυλη μου
μα η χρονια η δευτερη
προτου να ρθει ακομα
αγκαθια βγηκαν στο δεντρι
και στης καλης το στομα
αγκαθερη η τριανταφυλλια
κακιας γυναικας μοιαζει
οταν χαθει το αρωμα
πικρο φαρμακι σταζει
-
ενα Σαββατο βραδυ μια Κυριακη πρωι
καημενε Μητσο μια Κυριακη πρωι
βγηκα να σεριανισω μεσα στον γιουλ μπαξε
καημενε Μητσο μεσα στον γιουλ μπαξε
βλεπω μια Αρχοντοπουλα
να κλαιει μεσ'στον μπαξε
καημενε Μητσο να κλαιει μεσ'στον μπαξε
τ'εχεις Αρχοντοπουλα
και καθεσαι και κλαις βασιλικουλα
και καθεσαι και κλαις
-
εμενα το'χει  η μοιρα μου
το'χει το ριζικο μου
ποτε χαρα να μην ειδω
σε ολο τον καιρο μου
εχω πολλα παραπονα
που δεν τα λεει το στομα
γραμμενα τα'χω στη καρδια
για να τα φαει το χωμα
-
με γελασε η χαραυγη
με πλανεψε η πουλια
και βγηκα νυχτα στα βουνα
νυχτα στα κορφοβουνια
κι ακουσα γελια
και  κλεφτικια κουβεντα
-
τι να σας πω μωρε παιδια
τι να σας μολογησω
πο'χω μια μανα μια κακια
και μια αδερφη κακουργα
ολο  για μενα λεγανε
κι ολο για μενα λενε
-
[Τραγουδι για τον Κατσαντωνη οταν τον
ειχαν πιασει και τον πηγαιναν στα Γιαννενα]

Τουρκοι βαστατε τ'αλογα
λιγο να ξανασανω
να χαιρετησω τα βουνα
και τις κοντες ραχουλρες
ν'αφησω διατα στα παιδια
σ'αυτον τον Λεπενιωτη
Οσ'αγαπουν και χαιρονται
μα γω αγαπω και κλαιγω
-
[Θρηνος για τον Μαρκο Μποτασρη]

Θρηνος μεγαλος εγενε
μεσα στο Μεσολογγι
τον Μαρκο παν,παιδια μ,
στην εκκλησια,
τον Μαρκο παν'στο ταφο
ξηντα παπαδες,Μαρκο μ',
παν'μπροστα
και δεκα δεσποταδες
κι απο κοντα ,Μαρκο μ',
Σουλιωτισες

Γεια σας και Χαρα σας Ηρωικα Παιδια
Σε σας ανηκει η Δοξα και η Ελευθερια
 -
βλαχουλα ερροβολαγε απο μια ψηλη ραχουλα
κι ο βλαχος,γεια σου βλαχοπουλα μ',
κι  ο βλαχος την αγναντευε απο ψηλη ραχουλα,
γεια σου βλαχοπουλα,ποθεν ερχεσαι
και πουθε κατεβαινεις,
απο το  σπιτι μ',γεια σου βλαχοπουλα μ,
απο το σπιτι μ'ερχομαι
-
γλυκοχαραζουν τα βουνα
κι η αγαπη μου κοιμαται
σιγα παιδια μ' διαβαινετε
να μην μου την ξυπνατε
κι εγω θα παω στη πορτα της
γλυκα να τραγουδισω
να βγει απ'το παραθυρο
θελω να της μιλησω
-
ριχνω το μαντηλακι μου
τριοδιπλο στον ωμο,λαφινα μου
και περνω διπλα τα βουνα
διπλα τα κορφοβουνια,λαφινα μου
βρισκω τα λαφια να βοσκουν
και να δροσολογιουνται,λαφινα μου
-
ανεβα Γιαννο μ' στις πλαγιες
ανεβα στα λαγκαδια
και σφυρα,Γιαννο μ',κλεφτικα
σ'ολα τα τσελιγκατα
θα βγει μια κορη ,Γιαννο μου,
να σου χαρισει χαιδια
-
που'στε αδερφια μ,ελατε δω
τριγυρω απο μενα
να μη μ'αρπαξει ο σταυραητος
και με παενει στα ξενα
Ολοι τριγυρω ειμαστε
τριγυρω απο σενα
κι ολοι τουφεκια ριχνουμε
κορη μ, για τε σενα
-
Μητρουλη μου  τι σκεφτεσε
τι βανεις με το νου σου
το καλοκαιρι περασε
χινοπωρο θα να'ρθει
βαρυς χειμωνας πλακωσε
και που θα ξεχειμασεις
θελεις στη κουρα τη μικρη
στη λακκα τη μεγαλη
-
βασταει ο δεντρος τη δροσια
βασταει και νιος τη κορη
στα γονατα του τη βασταει
στα ματια τη κοιταει
κορη μου,εισαι ομορφη
κορη μου,εισαι ασπρη
συρε να πεις στη μανα σου
γαμπρο της να με κανει
κι αν δεν με θελει για γαμπρο
πες της για χουσμετιαρη
-
μανα μου τα κλεφτοπουλα
τρωνε και τραγουδανε
μα ενα μικρο κλεφτοπουλο
δεν τρωει δεν τραγουδαει
μον'τ'αρματα του κοιταζε
του ντουφεκιου του λεει
ντουφεκι μου περηφανο
σπαθι μ' ξεγυμνωμενο
πολλες φορες με γλυτωσες
απ'του εχθρου τα χερια
-
περα σ'εκεινο το βουνο
περα σ'εκεινη τη ραχη
πο'χει ανταρα στη κορφη
και κατιχνια στη ριζα
στη ριζα βοσκουν προβατα
και στη κορφη τα γιδια
κι απο τη πισω τη μερια
γινοταν ενας γαμος
ο γαμος ειν'αρχοντικος
-
περδικουλα μ' κι ομορφο πουλι
αυτου στα πλαγια που κοιμασαι
και στα πετρωτα,περδικουλα μ',
δεν φοβασαι τα σαινια και το σταυραητο,
περδικουλα μ'
τα σαινια τα'χω αδερφια
αντρα σταυραητο,περδικουλα μ',
μον'εγω φοβαμαι τα ντουφεκια
και τον κυνηγο,περδικουλα μ'
-
κοντουλα βλαχα απ'τα βουνα
σερνεις το μοσχο στα μαλλια
στης Βασιλιτσας τα νερα
κι εχεις αραδες τα φλουρια
-
δεκα χρονους φυλακη
κανεις δεν ηρθε να με ιδει
απο τους ιδικους  μου
φιλους κι αγαπητικους μου
μον' μι'αγαπη που'χω
κορη απ'τον ασπροποταμο
αυτη γραμμα μου στελνει
και κρυφα με παραγγελνει
ξενε μου το μαντηλι σου
καημο που'χουν τα χειλη σου
στειλτο να σου το πλυνω
με τα δακρυα που χυνω
-
 ν' απ'τη γειτονια μου βγενω
στην αγαπη μου πηγαινω
βρισκω τσουπρες που κεντανε
κι ομορφα που τραγουδανε
σας παρακαλω κοριτσια
με τραγουδια και παιχνιδια
να με μαθετε κεντιδια
να σας μαθω εγω παιχνιδια
μεις που ξερουμε κεντιδια
ξερουμε και τα παιχνιδια
ο δυοσμος κι ο βασιλικος
και το μακεδονισι
παν'τα ματακια μ' βρυση
αυτα μ'αποκοιμησανε
και μου'φυγε η αγαπη
κοντουλα και γεματη
περνω τα ορη ψαχνοντας
και τα βουνα ρωτοντας
τον θιο παρακαλωντας
μην ειδαταν την περδικα
την πλουμιστη τρυγωνα
την παπια την παγωνα
εψες προψες την ειδαμαν
στον αργαλειο να υφαινει
την κρενω δεν με κρενει
κρινε μας περδικουλα μου
κρινε μας περδικα μου
το ντερτι της καρδιας μου
-
ηρθε ο καιρος να φυγουμε ,μωρ' βλαχα,
μωρ'βλαχοπουλα,
η ωρα και να παμε
στο δρομο κι αν διψασουμε,μωρ' βλαχα,
μωρ'βλαχοπουλα,
σαν τι νερο θα πιουμε
στο  δρομο κι αν κρυωσουμε,μωρ'βλαχα,
μωρ'βλαχοπουλα,
με τι θα σκεπαστουμε
στη τσεργα σου στη τσεργα μου μωρ 'βλαχα,
μωρ'βλαχοπουλα,
μ'αυτη θα σκεπαστουμε
-
τι καπετανιος εισαι συ
λεβαντη μου περηφανε
σενα πρεπει 5το σπαθι
φουστανελα με γαζι
και το φεσακι σου ητραβα
γεια σου λεβεντη μου τσολια
τις φπουντες στα τσαρουχια
να γυρισεις τα βελουχια
στη μεση σου τη λυγερη
να'χεις σιλιαχι με φλουρι
τα τσαπραζια να γυαλιζουν
την τουρκια να φοβεριζουν
-
πανω στον απανω πυργο
Μαρω καθονταν
και στον αλλο παραπανω
ο Γιαννης καθονταν
ειν' ο Γιαννης ο Γιαννακης
ο Πλανογιαννος
που πλανευει τα κοριτσια
και τις εμορφες
-
ξυπνα και δεν εχορτασες
του υπνου τη γλυκαδα
γιατι ο υπνος σου καλε
χαλαει την ομορφαδα
μερα και νυχτα τραγουδω
τα καλλη σου κυρα μου
ξυπνα κυρα να σε θωρω
να γειανει η καρδια μου
-
τωρα ειναι Μαης  κι ανοιξη
πρασινο δεντρι
Μητρο  καημενε μ' Μητρο
τωρα ειν' το καλοκαιρι
τωρα κι ο ξενος βουλευτηκε
πρασινο δεντρι
Μητρο  καημενε μ' Μητρο
στον τοπο του να παει
νυχτα σελωνει  τ'αλογο
πρασινο δεντρι
Μητρο  καημενε μ' Μητρο
νυχτα το καλιγωνει
βανει τα πεταλα χρυσα
πρασινο δεντρι
Μητρο  καημενε μ' Μητρο
και τα καρφια ασημενια
πρασινο δεντρι
Μητρο  καημενε μ' Μητρο
-
Κωστη μ' το που συνταζεσε
Κωστη μ' το που'σε διαταγμενος
-με καλεσαν στα Γρεβενα
οι Σαρακατσανεοι
να πολεμησω τη Τουρκια
τα τουρκικα λημερια
-
που'σε καλε μου αδερφε
και πολυαγαπημενε
γυρισε πισω παρε με
παρε μου το κεφαλι
να μην το παρει η παγανια
και ο Γιουσουφ αραπης
-
μανα μ τον αντρα που δωσες
μανουλα μανουλα
ψηλος σαν το ρεβυθι
μα τι αντρειωμενος που ηταν
στη σταχτη εχουρχουλιζε
μανουλα μανουλα-
κι βρησκει ενα βελονι
μα τι αντρειωμενος που ηταν
στη πλατη του το εριξε
μανουλα μανουλα
στου γυφτο το παενει
μα τι αντρειωμενος που ηταν
φκιανει καρφια και πεταλα
μανουλα μανουλα
κι μια βαρια τσικουρα
μα τι αντρειωμενος που ηταν
απ' στη φτερη ανεβηκε
μανουλα μανουλα
να την κλαροκοπησει
μα τι αντρειωμενος που ηταν
κι απο τη φτερη ν'επεσε
μανουλα μανουλα
κι γινκε τρια κομματια
μα τι αντρειωμενος που ηταν
η μυγα περνει τ'αντιρα
μανουλα μανουλα
κι η σφηκα τα πλεμονια
μα τι αντρειωμενος που ηταν
κι ο τρανος ο μερμηγκας
μανουλα μανουλα
περνει τη κεφαλη του
μα τι αντρειωμενος που ηταν
-
κοντουλα σαν τη μπαμπακια
κι ασπρη σαν το μπαμπακι
μηπως σου κακοφανηκε
που σειπανε κοντουλα
κοντος ειν' κι ο βασιλικος
τη μυρωδια την εχει
-
εσυ γιοκα μ' που παλεψες
τις νυχτες της ζωης σου
εσυ που δεν φοβηθηκες
τη μοιρα και τη φτωχεια
γιατι γιοκα μ' φοβηθηκες
αγαπης πικροβροχια
-
κερνα μας μαυροματα μου
ολους με την αραδα
και στο δικο μου το κρασι
βαλε πικρο φαρμακι
-
μια περδικα παινευτηκε
χρυσε μ' αητε
σ'ανατολη και δυση
πως δεν την βρηκε κυνηγος
να την τουφεκισει
-
βαρκουλα ,ρουσα μ'
που'ρχεται απ'τη Χιο
την ακρη ακρη το γυιλο
βαρκουλα τι χαλεβς εδω
μεσ'το δικο μου το γυαλο
-
χελιδονοδακι γυρισε
φωλιτσα δεν εβρηκε
σ'ενα κλαρακι καθισε
πικρες καταρες ειπε
αναθεμα τη ξενιτεια
αναθεμα τα ξενα
με πλανεψαν και αργιζα
και ξεχασαν εμενα
αν ημουνα εδω σιμα
σιμα στη γειτονια μου
θα ειχα την αγαπη μου
και τη ζεστη φωλια μου
-
κρατα καημενη Ελυμπε
και σεις καημενα Χασια
κρατα τους βλαχους που'ρχονται
τους Σαρακατσανεους
αλλ'ερχονται απ' τον Αρμυρο
κι αλλοι απ'την Ελασωνα
.
 εδω σε τουτα τα κονακια
τ'ακους κουμπαρα μου
εχω μια σεβαστικια
κουμπαρουλα μου γλυκεια
και μου λενε να την παρω
τ'ακους κουμπαρα μου
ειν'τα εξοδα πολλα
κουμπαρουλα μου γλυκεια
πεντε λιρες η αρρεαβωνα
τ'ακους κουμπαρα μου
κι εκατο η παντρεια
κουμπαρουλα μου γλυκεια
-
Μαρια λεν'τη Παναγια
Μαρια λεν κι σενα,μωρ'Μαρια μου
κακομοιρα μου
Μαρια δεν στολιζεσε
δεν βαζεις τα καλα σου,μωρ'Μαρια μου
κακομοιρα μου
κι αν αρνηθω την Παναγια
κι αν αρνηθω κι σενα,μωρ'Μαρια μου
κακομοιρα μου
-
Τζουμερκα μου περηφανα
βουνα μου ξακουσμενα
σαν τι κακο να παθατε
ποιον ταχα να θρηνητε
Τον Κατσαντωνη πιασανε
στα Γιαννενα τον πανε
-
θελω ν'ανεβω ,ματζουρανα μου
θελω ν'ανεβω στ'Αγραφα
κι απανω στα κατσαβραχα
για δυο ματακια,ματζουρανα μου
για δυο ματακια π'αγαπω
να τα ξεχασω δεν μπορω
με περν' η νυχτα,ματζουρανα μου
με περν'η νυχτα κι η αυγη
με περνει και μια χαραυγη
-
σπυρι πιπερι ν'εσπερνα
τουΕΙπα να μην φυτρωσει
και παρακλωναρωσει
κι αυτο μον'Βασω μ'φυτρωνε
κι αυτο Βασω φυτρωνει
και παρακλωναρωνει
Τουρκ'εβαζαν το θεριζαν
Ρουμαιοι το κουβαλουσαν
τ'αηδονια το λαλουσαν
κι ου βασιλιας τ'αλωνιζε
με τη χρυση τη μουλα
που τα μαραινει ουλα
-
τα γρεκια χορταριασανε
ρημαξαν τα κοπαδια
πεθανε ο γερο τσελιγκας
μας αφησε χρονακια
μειναν τα γιδια μοναχα
και τα σκυλια ουρλιαζουν
--
εγω ημουνα τ'αντικλαρο
στο Λαρσινο το καμπο
που κατσανε στον ισκιο μου
οι Τουρκοι κι οι Ρωμαιοι
ηρθε κι εν'ορφανο παιδι
κι εκαθισε να κλαιει
-
γυναικες που χουρευετε
τους αντρες που τους εχετε
τους εχουμε στα προβατα
και στα λυκοφαγωματα
παισαν να κλεψουν προβατα
Τουρκοι ηρθανε και τους πιασανε
τους ειδαν και τους πιασανε
στη φυλακη τους βαλανε
-
τα γρεκια χορταριασανε
ρημαξαν τα κονακια
πεθανε ο γερο τσελιγκας
μας αφησε χρονακια
προγκιξανε τα προβατα
και τα σκυλια γαυγιζουν
-
πως βγενει ο ηλιος το πρωι
και πως γυριζει παλι
ετσι κι μενα η αγαπη μου
αρνιται να με παρει
αν του'χεις για να μ'αρνηθεις
γιατι να μ'αγαπησεις
γιατι ν'ανα ψεις τη φωτια
και τωρα να τη σβησεις
σου στελνω χαιρετισματα
με μια καλη τρυγωνα
κι απανω στα φτερουγια της
σου στελνω αρραβωνα
-
να'χα ενα ταχυδρομο
να τον ειχα βοηβο
να μαθαινω απ'την αγαπη
πως περναει τον καιρο
να'ναι φινος ταχυδρομος
να μπορεσει να διαβει
τετοια ορη τετοια δαση
τετοια θαλασσα πικρη
να'χει ενα τρυγονακι
μ'ανοιγμενα τα φτερα
και δεμενο γραμματακι
στο λαιμο του με κλωστη
και του λεγω βρε πουλακι
προσεξε να μην χαθεις
κι οπου βρεις δυο κυπαρισσια
εκει μεσα μια φωλια
εκει μεσα βρε πουλακι
να τιναξεις τα φτερα
-
τρανος χορος μωρ' Λενη μου
τρανος χορος που γινετε
και κουρνιαχτος δεν φαινεται
-
 μου παραγγειλε τ'αηδονι
διαμαντονυμφη
να του τη πλεξω  τη φωλια
διαμαντονυμφη  κυρα
να του πλεξω με μεταξι
διαμαντονυμφη
να του πλεξω με φλουρι
διαμαντονυμφη  καλη
-
 μια βλαχα μια παλιοβλαχα
και του Νταβελη  η μανα
πετρα την πετρα περπατει
λιθαρι στο λιθαρι
-
πως το'παθα κι αγαπησα
κι εγω σαρακατσανα
οπου δεν ξερει απ'τον ντουνια
κι απ'τον απανω κοσμο
-
φευγουν τα λαγια προβατα
στα χειμαδια να πανε
βραδυασε και δεν προφτανε
καλο χειμωνα μωρε παιδια
σαν που  θ'ανταμωθουμε
και κρυο νερο να πιουμε
-
τρια καλα ειναι στο ντουνια
και στον απανω κοσμο
η νιοτη και η λεβεντια
και το καλο κοριτσι
-
Το τραγουδι της Αβδοκιας
[Παραλλογη]
.
Μανα μ' με τους εννια υγιους
και την Αβδοκω δεκα
Κωστα μ' ξενιτεμενε
.
Μας προξεναν την Αβδοκια
πολυ μακρα στα ξενα
Κωστα μ' ξενιτεμενε
.
Ολοι θρηναν δεν ηθελαν
κι ο Κωστας προξενευει
Βδοκια μ' ξενιτεμενη
.
Μανα μ' να την'εδωκουμε
την Αβδοκια στα ξενα
Βδοκια μ' ξενιτεμενη
.
Να το'χω μανα μ' γυρισμα
οντ'ερχομαι απ'τα ξενα
Βδοκια μ' ξενιτεμενη
.
Ηρθεν ο Χρονος δισεχτος
κι οι μηνες σωριασμενοι
Κωστα μ' ξενιτεμενε
.
Και χαθηκαν τα εννια αδερφια
ψυχοραγαει κι η μανα
Κωστα μ' ξενιτεμενε
-
εβγα κορη μ'στη πορτα σου
μωρη κοντη κοντουλα μου
εβγα και στην αυλη σου
κορη μου να σου μιλησω
να ιδεις χορος που γινεται
μωρη κοντη κοντουλα μου

χορος και πανηγυρι
για της κορης το χατηρι
για σενα γινεται χορος
μωρη κοντη κοντουλα μου
για σε το πανηγυρι
εβγα κορη μ¨στο παραθυρι
για σενα στεκουν τ'αλογα
μωρη κοντη κοντουλα μου
και τα παιδια χορευουν
κορη μου σε προξενευουν
-
ια περδικα παινευτηκε
χρυσε μ'αετε
σ'ανατολη και δυση
πως δεν την βρηκε κυνηγος
να τηνε τουφεκισει
-
βαρκουλα,αντε ρουσα μου
που'ρχεται απ'τη Χιο
την ακρη ακρη το γιαλο
βαρκουλα τι χαλεβς εδω
μεσ'στο δικο μοτ το γιαλο
-

με τα ,χρυσε μ' αετε ,
με τα λουλουδια του Μαγιου
τις μυρωδιες τ'απριλη
θα σου χαρισω ματια μου
τα κοκκινα μου τα χειλη
θελω χρυσε μ'αετε
θελω να ειναι Ανοιξη
να κελαηδουν τ'αηδονια
να σου ανοιξω τη καρδια
για ολα μου τα χρονια
-
παραπονιαρικα γιε μ'παιδια
και κακαναθρεμενα
με φτωχεια σας μεγαλωσα
σας χαιρονται τα ξενα
ποτε μου γιε μου δεν εγελασε
τα χειλη μου και μενα
-
αποψε μαυροματα μου
θα κοιμηθουμε ανταμα
ριξε τα στρωματα πλατια
διπλα τα μαξιλαρια
-
με βλεπεις μανα που γελω
και λες δεν εχω ντερτι
το ντερτι το'χω στη καρδια
-
αποψε εχω εχω μια φιλια
παρεα καλεσμενη
αδερφια και ξαδερφια μου
και φιλοι καλεσμενοι
εχω εν'αρνακι στον ταβα
και περδικα ψημενη
-
τη χρυση μου τη παρεα
να τη γλεντησω ωραια
να της πω ενα τραγουδακι
να τη βαλω στο μερακι
-
γλωσσα μου γλυκια μου γλωσσα
πεσε μας καμποσα
-.
εγω'μαι μια κοντη
κοντη κοντουλα
εδω στη γειτονια
εχει μαυρα ματια
και σγουρα μαλλια
η μανα της της λεει
και τηνε ρωτα
για να μαρτυρησει
ποιονε αγαπα
-

κατω στο ρεμα,Ρηνα Ρηνακι μου,το βαθυ
πλενει η Ρηνουλα μοναχη
δεξα μερια ειν'η πλυστρα της
κι αριστερα η χωριστρα της
-
πηρα τη στρατα το στρατι
πανε τα ματια μου βροχη
στρατι το μονοπατι
βασανα που'χει η αγαπη
το μοναπατι μ'εβγαλε
η αγαπη μου με τρελανε
στης Βαγγελιως τη πορτα
εκει που πηγαινα και πρωτα
-
βρυση μου μαλαματενια
που βαστας κρυο νερο
πως βαστω κι εγω ο καημενος
το δικο σου τον καημο
να'μουν βρυυη να'μουν στερνα
να'μουν γαργαρο νερο
να φιλω και να χαιδευω
τον ασπρο σου λαιμο
-
παιδια μ' γιατι μαλωνετε
για πεστε μου και μενα
αφου τα λιγα τα στρεματα
σας τα'χω μοιρασμενα
το σπιτι σας το πατρικο
δεν μοιρασα ακομα
αυτο θα το μοιρασετε
σαν μπω στο μαυρο χωμα
παιδια μου μη μαλωνετε
να'χετε την υγεια σας
γιατι αυτα που κανετε
θα κανουν τα παιδια σας.
-
μαρη για δεν με θες
παντρευουμαι κι εγω
και παιρνω μαυρα ματια
και παιζω και γελω
αλλα λες κι αλλα μου κανεις
βαλθηκες να με πεθανεις
-
παναθεμα σας βασανα
πικρες καημοι και πονοι
γεραζετε τον ανθρωπο
πριν να ρθει η ωρα
-.
μη με μαλωνεις αδερφε
που ηπια παραπανω
εχω κι εγω πικρο καημο
κοντευω να πεθανω
μανα δεν εχω εφυγε
για παντα απο τον κοσμο
κι εκεινη που ελατρευα
με αφησε και λιωνω
ελα κι εσυ αδερφε
να πιεις κι εσυ λιγακι
θα'χεις κι εσυ κανα
πικρο σαρακι
-
τα προβατα προγκιξανε
και τα σκυλια γαυγιζουν
εβγα Γιωργουλα μ'για να δεις
το τι μας τρογυριζουν
αν ειν'ο Κωστης ο ληστης
να κρυψουμε τη Φροσω
γιατι και τουτη τη φορα
πρεπει για να τη σωσω
κι αν ειναι χωροφυλακες
με τον ενωματαρχη
τρεξε και σφαξε δυο αρνια
και πες της Φροσως να'ρθει
-

Κανενας δεν με γελασε απο τους καλογερους
με γελασε ενας δαιμονας και του διαβολου η μανα
Βαζει τον ηλιο προσωπο και το φεγγαρι στρωμα
και την οχια την παρδαλη τριγυρω στο λαιμο της
-
τα μαυρα ματια το πρωι
δεν πρεπει να κοιμουνται
μον'πρεπει να'ναι ξαγρυπνα
και να γλυκοφιλιουνται
γι'αυτο κι εγω θα τραγουδω
για να γλυκοκοιμουνται
-
τουτη η γης κυρα Γιωργηνα
τουτη η γης που τη πατουμε
ολοι μεσα θε να μπουμε
τουτη η γης κυρα Γιωργηνα
τουτη η γης με τα χορταρια
τρωει νιους και παλλικαρια
-
νερατζουλα φουντωμενη
που'ναι τ'ανθη σου,νερατζουλα
που'ναι η τοση η ομορφια σου
που'ναι τα καλλη σου,νερατζουλα
-
μανα μ' στο περιβολι μας
και στις αμυγδαλιες μας
πηγα να μασω μυγδαλα
πηγα να μασω τ'ανθη
-
πατερα μας μεγαλωσες
με πικρες και με πονους
και τωρα που μας παντρεψες
μας εκανες διχονους
το εχουμε παραπονο
πατερα απο σενα
αυτα τα παλιοχωραφα
μας τα'χεις μπερδεμενα
-
βρε σταυραετε περηφανε
και πολυταξιδιαρη
κατεβα λιγο χαμηλα
και κανε μου μια χαρη
να παρεις θελω μια γραφη
γραμμενη απο μενα
και να την πας στη μανα μου
προτου να να φεξει η μερα
-
σηκωσ'απανω Δημητρω μ' κι αλλαξε
και βαλε να χρυσα σου Δημητρουλα μου
παπια χηνα μου
θα παμ'απανω Δημητρω μ' στ'Αγραφα
ψηλα στο Καρπενησι Δημητρουλα μου
παπια χηνα μου
κι εκει,Δημητρω μ' θα βαφτισεις το παιδι
-
χιλιες φορες αναθεμα
στη τυχη μου το ειπα
γιατι σε τουτη τη ζωη
πολλα φαρμακια ηπια
τη μια μου δινει τη χαρα
την αλλη το μαραζι
μια μ'ανεβαζει στα ψηλα
και μια με κατεβαζει
βρε τυχη τι σου εκανα
κι ολο με βασανιζεις
και καθε μερα που περνα
φαρμακια με ποτιζεις
-
βαθια σπηλια μεσ'στα βουνα
θα βρω να κατοικησω
ανθρωπο να μην βλεπω πια
να μην ξαναντικρυσω
να μην γνωρισω βασανα
πικρες καημους και πονους
και να μην βλεπω ορφανα
να κλαινε μεσ'στους δρομους
-
εσεις πουλια του καμπου
και της Ρουμελης τα καημενα
-
εγω για χειλια κοκκινα
εγω για ομορφα ματια
βαζω τον ηλιο στα βουνα
τον σταυραετο στους καμπους
τον κυρ βορια τον δροσερο
βαζω στο παραθυρι
φωναξτε τη κυρουλα σας
φωναξτε τη κυρα σας
φωναξτε της αρχοντισας
να βγει στο παραθυρι
-
μην στεκεις μαραμενη μωρ Αλεξαντρα
τι στεκεις βαρετη
μην εισ'απ'τον αερα μωρ Αλεξαντρα
μην εισ'απ'τη βροχη
δεν ειμ'απ'τον αερα,μωρε λεβεντη
δεν ειμ'απ'τη βροχη
παρα ειμ'απο σενα μωρε λεβεντη
που'σαι στη ξενη γη
δεν ηρθες μια στιγμη
-
μαραθηκαν τα δεντρα κι ολα τα κλαρια
μωρε Δημο
-
εσεις πουλια πετουμενα
πετατε στον αερα τα καημενα
τα παραπονεμενα
εσεις ταχια παντρευεστε
και γινεστε ζευγαρια
κι εγω η τρυγωνα η ορφανη
δεν ξερω τι να κανω η καημενη
η παραπονεμενη
παω και φκιανω αλλου φωλια
-
στο βραχο στην Αραχωβα
και στους Δελφους τ'αγναντια
Καραισκακης πολεμα
μ'ογδοντα παλλικαρια
κι ο Μουσταφαμπεης το σκυλι
του στελνει τα μαντατα
για παραδωσου Γιωργη μου
εσυ και τα φουσατα
Εδω το λενε Αραχωβα
του Παρνασου δερβενι
κι ο Γιωργης της Καλογριας
Τουρκων κεφαλια παιρνει
-
ολες οι δαφνες μαυρα μου ματια
ολες οι δαφνες δαφνες
κι ολες οι μαυροματες
ολες φιλι μου δωσανε
κι ολες το μετανιωσανε
και μια μικρη μαυρα μου ματια
και μια μικρη δαφνουλα
μου'χει παρει τη καρδουλα
-
μαυρη οχια φαρμακερη
ειδα στ'ονειρο μου
και ξυπνησα και ελειπες
εσυ απ'το πλευρο μου
καλυτερα να μου'δινες
μια κουταλια φαρμακι
παρα που μ'αφησες να ζω
σαν τ'ορφανο παιδακι
θα μου ραγισει τη καρδια
ο φοβερος ο πονος
-
δεν ξερω πως γεννηθηκα
και ποιον εχω πατερα
ερωτησα να μαθω εγω
τη μανα μου μια μερα
κι εκεινη μ'αποκριθηκε
μη με ρωτας παιδι μου
ειναι βαρυ το μυστικο
που εχω στη ψυχη μου
αν μαθεις τουτο το κρυφο
που εχω στη καρδια μου
τοτε θα φυγεις γιοκα μου
για παντα απο κοντα μου
-
που ησουν ρουσα περδικα
που ησουν περδικα καημενη
κι ηρθες το πρωι βρεγμενη
ημουνα περα στα πλαγια
στις βοσκες και στα λιβαδια
πες μας τ'ετρωγες στα πλαγια
στις δροσες και στα χορταρια
-
ενα Σαββατο βραδυ
μια Κυριακη πρωι
καημενε Μητσο
μπηκα να σεργιανισω
μεσα στο γιουλ μπαξε
βλεπω μι'αρχοντουλα
να κλαιει μεσ'στο μπαξε
καημενε Μητσο
τ'εχεις αρχοντοπουλα
και καθεσε και κλαις
βασιλικουλα
-
σαραντα μερες Πανωρια μου
σαραντα μερες περπατω
να βρω παπα πνευματικο
κι απανω στις σαραντα δυο
βρισκω παπα πνευματικο
παπα μου ξαμολογαμε
τα κριματα μολαγαμε
-
βγηκα ψηλα στον Ολυμπο
Θαναση Βλαχοθαναση
κι αγναντεψα κατακαμπης
βλεπω λημερια κλεφτικα
κι απο μερια κλεφτοπουλα
με τα σπαθια στα χερια
-
μια βλαχα,μανα μ'
μια παλιοβλαχα
και του Νταβελη η μανα
πετρα τη πετρα περπατει
λιθαρι το λιθαρι
να μη λερωσει η φουστα της
κι η πλουμιστη ποδια της
-
θυμαται ο γερος τα παλια
τα ματια του δακρυζουν
τωρα που ειναι γεροντας
δεν τον υπολογιζουν
καποτε ημουν νιος κι εγω
λεβεντης παλλικαρι
περπαταγα στις χαραυγες
με νυχτες με φεγγαρι
θυμαται ο γερος τα παλια
και καιγεται η καρδια του
του πηρανε τα νιατα του
τα εγγονια τα παιδια του
-
πατερα δεν εγνωρισα
δεν φιλησα μητερα
απ'ανθρωπο δεν ακουσα
ποτε μια καλημερα
γλυκο δεν εφαγα
δεν ενιωσα τα χαδια
μοναχος εκοιμομουνα
τα παγωμενα βραδια
-

στ'Αναπλιου γεια σας λεβεντες
στ'Αναπλιου το Παλαμηδι
εκει βρονταει το καριοφιλι
το βρανταν οι Μωραιτες
κι ολοι οι βαροποινιτες
το βρανταει και μια γυναικα
πανε τωρα χρονια δεκα
-
παιδια μ' γεια σας παιδια μ'
γιατ'ειστε αναλαγα τα κακομοιρα
παιδια καημενα
γιατ'ειστε λερωμενα
ειμαστε ξενα κι ορφανα
τα καημενα
-
μανουλα αν θες να παντρευτω
μια χαρη να μου κανεις
δος μου αυτον που αγαπω
γιατι αλλιως με χανεις
αυτον που θελω να μου δωσεις
μανουλα μου για να με σωσεις
δεν παιρνω αυτον που θες εσυ
και βγαλτο απ'το μυαλο σου
και παψε να με τυραννας
μην χανςις τον καιρο σου
αυτον εγω αγαπησα
κι αυτον εγω θα παρω
θελεις δεν θελεις μανα μου
εγω θα τον επαρω
-
παλια μου χρονια και καιροι
που'σαστε περασμενα
αραγες θα ξαναρθουνε
τα νιατα τα καημενα
Οταν ανθισει ο ξερακας
και βγαλει νιο κλωναρι
τοτες θα γινω κι εγω νιος
θα γινω παλλικαρι
Οταν ασπρισει ο κορακας
να γινει περιστερι
τοτες θα γινω κι εγω νιος
να βρω καινουργιο ταιρι
-
Αναστασια απ'τ'Αγραφα
κι απο το Καρπενησι
μικρο μου κυπαρισσι
μαζι θα το περασουμε
τουτο το καλοκαιρι
μικρο μου περιστερι
ενα νερο θα πινουμε
κι ενα ψωμι θα τρωμε
μικρο μου χελιδονι
και χωρια θα κοιμομαστε
μεχρι να μεγαλωσεις
μικρο μου να μερωσεις
Αναστασια τα καλλη σου
να τα'χα μαξιλαρι
κι ο Χαρος ας με παρει
-
Σελημπεη γιος του Κατσιμπεη
με τα φρυδια τα γραμμενα
κλαιν'τα ματια μου για σενα
Σελημπεη τρομαρα σου
να μην το μαθ'η μανα σου
που κρεμασαν το μποι σου
Σελημπεη γιε μ'
το μαργαριταρενιο
Σελημπεη μπεοπουλο
μικρο μου αρχοντοπουλο
-
γλυκα λαλουνε τα πουλια
γλυκα λαλουν τ'αηδονια
τωρα που ηρθε η ανοιξη
και λιωσανε τα χιονια
κι εγω ο δολιος τραγουδω
τραγουδια πονεμενα
-
ιτια μοσχοιτια
μου'χεις μαρανει τη καρδια
ιτια λουλουδιασμενη
συ μου'χεις τη καρδια καμενη
ιτια μου σε παρακαλω
σκυψε να κοψω τον ανθο
.
.

.
.
.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου